„…viszont az értelem, amely előrelátni akar, a tapasztalati jellemmel, a szokásokkal foglalkozik és nem az igazi szabad lélekkel. „ /Babits M.: Bergson filozófiája/
istenien gondolkodni… /Az intuíció/
Lehet, sokan vannak köztünk, akiknek ez a szó intuíció,
kínaiul hangzik, van, akinek pedig jelenlévő „dolog” az életében. Miért írtam,
hogy „dolog”? Mert igazán senki nem tudja megfogalmazni, mi is. Érzés? Tudás?
Érzelem? Elménk, agyunk játéka? Egy illúzió, aminek nemességére, fennköltségére
vágyunk? Filozófusok, pszichológusok
sora szeretett volna közel jutni megismeréséhez, megfogalmazásához, és talán
nem véletlenül. Talán sokuk tapasztalatból ismerte, élete folyamán találkozott
vele, de megfogalmazni, hosszú távra megtartani nem tudta.
A
szó jelentése szemlélődés, látás, tekintet a latinból ered. A rómaiak belső
vagy szellemi látásként használták. Mi is lehetett jelentése, hol volt
jogosultsága egy több ezer éves katolikus hagyományban élő társadalomban az intuíciónak,
és mi lehet ma? A racionális és az irracionális különválasztása, és főleg a
kiszámítható racionális kézzel tapintható, bizonyítható világszemlélet
térhódítása, akárhogy nézem is ma sokkal nagyobb teret hódít, mint az
irracionális világé. Szeretjük a filmeken, beszélünk róla, játszunk a
gondolattal, még akár vonzódunk is ehhez az irracionális világhoz, de
hosszútávra nem szeretnénk szobatársunknak. Az irracionálist talán sokszor
össze is tévesztjük azzal a képzeletvilággal, amit beengedünk tudatunkba, és
ennek a fantáziaképnek elviselésére megteremtjük annak értékítéletét, szentre, gonoszra,
csúfra bontva. A világra kivetítjük, projektáljuk belső világunkat. Így elviselhető, biztonságot nyújt. De valóban ez lenne az irracionális vagy csak
racionalizált félelmeinket tükrözik a magunkban fellelt ismeretlenről, aminek
igazából semmi köze a valódi irracionális világhoz?
Hova
tartozik az intuíció? Képzelet világunkhoz? A racionális vagy az irracionális
világhoz? Talán mindkettőhöz egyszerre? Hogyan lehetséges ez? Minden amit
látunk, hallunk, észlelünk idegrendszerünk olyan pályáin megy át míg
feldogozzuk és jelentést adunk neki, ami tapasztalatainkra épül. Hogy lehetne
így akármi, amit intuitíven gondolunk független már meglévő tapasztalatainktól?
Mennyire befolyásolják vágyaink, tapasztalataink ezeket a gondolatainkat? Rengeteg
kérdést meg lehet fogalmazni. Mégis, hogyan tudhatjuk biztosan, hogy létezik,
és hogy ténylegesen jelenőséggel bír? Hogyan nem téveszthető össze vágyaink az intuíciónkkal?
Talán
onnan kezdeném, hogy az intuíciót nem szabad összetéveszteni az ösztöneinkkel.
Ösztöneink én központúak, nárcisztikusak. Elsősorban saját magunk állunk a
központjában, saját identitásunk védelme, és tudattalan vágyaink kielégítése.
Félelmeink, szégyenünk, szokások által irányított, így nem szabad. Legtöbbször
nem is vagyunk tudatában, ösztöneink, úgymond nem kerülnek a tudatos felszínre,
hanem különböző elhárító mechanizmusokon keresztül jutnak felszínre. Az intuíció
ennél sokkal több. Legfőképpen nem nárcisztikus. Ösztönös, de önzéstelen. A megélt, és nem az elképzelt világ jelenik
meg benne, talán középpontja nincs is, és legkevésbé jelenik meg benne a félelem,
hanem inkább a kiteljesedés jellemzi. Az ösztön megjelenése lehetne egy
teljesen letisztult változatban, mely akár szabadon a tudatba is bekerülhet,
mert egyszerűen a tartalma a teljesség. Talán kevés ilyen fogalom van a
nyelvben, amiben egyszerre jelen lehet minden, ami ennyire a végtelent foglalja
magába, és mivel nincs statikus pontja az állandó változást, és dinamikát. Ami
egyszerre teljességgel elfogadó, magától értődő, ugyanakkor kiigazítja, kiegészíti,
felvilágosítja hibáiról azt, amit az értelem hisz. Az objektum és a szubjektum
tökéletes összhangját teremti meg. Éppen
ezekért a tulajdonságaiért érezzük, hogy egy létező dologgal állunk szemben, és
ebben van jelentősége is.
Kadosa Kiss József: Rajz |
Hogyan
jelenik meg ez az intuíció az egyénben? Az
intuíció szerintem valamifajta holisztikus világkép, aminek létezéséről, annak
minden részletével együtt belső tudással rendelkezem. Ez a tudás biztos, nem
kérdőjeleződik meg semmivel. Minden részleten hétköznapi dolgokat is értem a
legapróbb részletektől saját helyemen keresztül mindent. Dinamikus,
kiszámíthatatlan, mégis evidens. Az intuíció így egyben a fejlődés is, nem
értékítélet, inkább kapcsolódás. A lélek, a tudás, a tapasztalat, és tudatunk
szabadsága tesz képessé az intuícióra, vagy valamilyen mélyről jövő egyszerű bizalom? Vagy mind egyszerre? Mindenki képes rá? Szerintem igen.
Nem
vagyunk egyformák, kinek fontos, kinek nem az önismeret, a fejlődés, a teljes, ugyanakkor
dinamikus harmónia. Nekem fontos. Ösztöneim, félelmeim, leküzdésén,
önismeretemen, és saját szabadságom megteremtésén keresztül jutottam el ahhoz,
hogy ismerjem, bízni tudjak ismét az intuíciómban. Mindennapi életemet
befolyásolja, és nem utolsó sorban munkámat is. Mások ezzel nem foglalkoznak
ilyen mélyen, nem is kell mélyen foglalkozniuk vele, csak hagyják hatni
életükben. Mások vakvágányra tévedve engedik ösztöneiket hatni, mert összetévesztik ösztöneik szabadsággal kecsegtető szavait azzal, ami igazán szabadságot adna. Nem mondanám, hogy az
intuíció teljességben akár egyetlen ember számára is elérhető lenne, hiszen
nincs közöttünk olyan, aki ösztöneit ennyire le tudná tisztítani, aki
nárcizmusát félre tudná tenni (nem is lenne egészséges), és aki szabadságát
hosszútávon meg tudná valósítani. Van filozófus, aki kimondja, egyedül Isten
képes erre. Én inkább azt mondanám, Isten gondolkodhat úgy, amit mi intuíciónak
nevezünk, talán ezért is vágyunk rá, szeretnénk istenien gondolkodni, de
elérhetetlen ez a tökéletesség, nem is cél. Számomra a cél inkább csak időnként
közelebb jutni ahhoz a széles látókörhöz, ami képes a lehető legteljesebb
valójában a megismerésre, minden érzékszervével, és lelkével egyszerre, míg
jelen van, halad, központ úgy, hogy mégsem az.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése