Az erotika játék. A lapjaim adottak, hogyan játszom velük, csak rajtam múlik.
Azon múlik, hogy: „van, aki forrón szereti!”?
Nehéz erről a témáról írni mert, - mint mindenki - ezeket a
gondolataimat leginkább a barátaimmal, vagy szerelmeimmel, szeretőimmel osztom
meg. Bennem is azok a szégyenérzetek kerekednek felül, amik félre tételéről
próbálok meggyőzni másokat a magánéletükben. Persze különbség van aközött, hogy
nyilvánosan vallok erről, vagy személyesen a szerelmemnek. Épp ezért, erről a
témáról nem beszélhetek úgy, hogy ne láttatnám magam. Így cikkem, önvallomás
is, ha mindezt, mint pszichológus is teszem, de úgy, hogy ne tegyem közszemlére saját szexualitásom teljesen.
A szexualitás… Nagyon sok félét éltem meg eddigi
életemben. (Se büszke nem vagyok rá, se szégyent nem érzek. Így hozta az életem.)
Mondhatnám a nyugdíjas pöszmötöléstől, a rutinon keresztül, a felszabadult
szárnyalásig, „ez kevés”-től, az „ez már nekem is sok”-ig a skála sok
árnyalatát bejártam. Természetesen ezek a jelzők inkább arra vonatkoznak,
milyen az én igényszintem, mint hogy minősítenék azokat, akikkel épp együtt
voltam! Szexualitásom, erotikus részem fejlődése, önismeretem változása a
saját szemem előtt zajlott le, sokszor nagyon tudatosan, a tévedéseim
felismerésével együtt. Talán ezért van most már képem arról, hogy működne jól
(nekem!), mind a szexualitás és természetesen ezzel együtt az erotika is.
Feltételes módban, mert nem könnyű, hogy valóságban jól működjön. Sok oka van,
miért.
Attól kezdve, hogy a megfelelő vérmérsékletű párt
találom-e meg, azon keresztül, hogy éppen milyen életfázisban találkozunk, egészen addig hogy érzelmileg, emberileg milyen ember van a kémia, a
vágyak egybecsengése mögött. Milyen értékrendekkel, milyen félelmekkel,
sztereotípiákkal, családdal, barátokkal, gondolkozással, érettséggel,
empátiával, érzelmekkel és még sorolhatnám mi mindennel. Arról nem is beszélve,
hogy mindez tudattalanul működik, legalábbis addig jó, míg így működik… ha már
elemeznem kell, rég rossz.
Mint egykori egyetemi tanárom mondta, akkor működik jól
egy párkapcsolat, ha évek múltán is érezzük, ha elmegy mellettünk a párunk, azt
a hullámhosszt, amin ő van, érezzük azt, hogy éppen mit érez, mire vágyik,
„vevőnk” van az „adására”. Tudunk vele összehangolódni, minden erőfeszítés
nélkül, akár a kisujja érintésétől. Ez nagyon szép kép, de elérhető? Talán
igen/ talán nem. Állandó, vagy változó érzés? Sok kérdés felmerülhet.
Kadosa Kiss József: Grafika |
A szexualitásra, és az erotikára is rengeteg
sallang telepszik rá. Kezdve a tabuktól, mit illik és mit nem, azon
keresztül, hogy megvédjük azt a képet magunkról, amit osztályunk, családunk,
neveltetésünk, barátaink, és különböző sztereotípiáink a szerepekről megszabnak,
addig, hogy saját bizalom képességünk határai meddig tartanak, mennyire merjük
beleengedni magunkat a szabadságba. Ezek a rejtett gondolatok nem csak
egy emberben születnek meg, hanem mindkét félben, amint az erotikus vonzalom
megszületik, magukkal hozzuk, akár akarjuk, akár nem. Sajnálatos módon, ha ez a
„többi”, ez a sallang, nem tud őszinteségre találni, akkor általában a partnert
cserélünk, elfelejtkezve arról, mi hozott össze minket, az a bizonyos mélyről
jövő vonzalmat. Mondhatnám unásig, hogy intuíció.
Tudományosan, és mint magánember tudom, és érzem is az
erotika különbözőségét az akár hetekig tartó egy-éjszakás kaland és
egy mély érzelmi bevonódást igénylő erotikus együttlét között, és azt is milyen
személyiségek állhatnak a két különböző szexuális viselkedés mögött, de ezzel
nem feltétlenül vagyok kisegítve. Mi a kettő között a különbség? Legfőképpen,
hogy az egyik vagy éretlen, vagy bizalmatlan, vagy nárcisztikus… sorolhatnám, személyiség problémák. A
másik viszont játékos - míg nincs benne félelem a megítéltetéstől-, szabad -
míg nem szembesítik a társadalmi normákkal- , és dinamikus - míg nem
bénítják félelmek- , és legfőképpen éretten és szabadon szeret. Ezek a "kifogások", ambivalenciák inkább valami belső konfliktusról árulkodnak. Ezek azok a helyzetek, amikor nem
értjük azt az ellentétes érzést magunkban, ami egyszerre vonz, és taszít. Mindez
csak azt jelezné, hogy valamihez igazodni szeretnénk, ami ellentétes a belső
késztetésünkkel. Sok kérdést viszont épp ez segítene tisztázni, pont azokat,
amik mélyen belül okoznak ambivalenciát, többek között azt is, hogy nem annak a
személyétől függnek, aki okozta, hanem bennünk van, és megoldásra vár.
(Hivatkoznék korábbi cikkemre a szeretetről: „Így a két ember közötti valódi konfliktusok,
azok, amelyek nem elleplezésre vagy projekcióra (kivetítésére) szolgálnak,
hanem a belső valóságnak azon mély szintjén vannak megélve, ahová tartoznak,
nem ártalmasak.”)
Milyen is lenne az érett szexualitás, erotika? Említettem
a nárcizmust. Az egyéjszakás kalandokról, még ha nem is egy éjszakáig tartanak
is, azt gondolom, azért nárcisztikusak, mert egyszerűen olyan, mint a
maszturbáció (erre a témára nem tudok mást ajánlani, mint Fellini Casanovája Donald Sutherland briliáns játékával). Kialakulhat
belőle valamifajta érzelmi kötödés (óhatatlanul kialakul, egyikben vagy
másikban), de ritka, hogy az összhang kialakuljon a testiségen kívül a lélekben
is. Legtöbbször az időzítések, az azonos lelki hullámhosszra kerülés már nem
megy. (Senki nem mutatta ezt jobban be, mint Marlon Brando és Maria
Schneider „Az utolsó tangó Párizsban” című filmben.) Akár egy tükörrel,
vagy egy régi fényképpel, virtuális képpel, önmagával behelyettesíthető a másik személy. A partner tárggyá válik. A szeretkezés magányos élmény marad. Erotikához
közeli, vagy közelinek mondható állapotot hozhat létre, mert a figyelem megvan,
de központjában az egó van, autoerotikus, ha még sokszor el is
hisszük, hogy nem az (én is voltam így). Ilyenkor az erotika külső jegyei
jelennek meg, klisék, technikák, szépség, ámítás, manipuláció… Ez az erotika álarc, ami gyorsan elröppen, mint
egy pillangó, nem tartható fenn sokáig ez a látszat, ez a szerep.
És az még a jobbik eset míg valaki önmaga identitásában van elmerülve, és kötödésre képtelen, mert létezik egy rosszabb változat, amikor tudattalan gyűlölet, irigység, szégyen, megalázottság érzése... és még sorolhatnám, mi minden hajthatja a szexualitást. Az a vágy, hogy a szexualitáson keresztül megsemmisítse az ellenkező, vagy akár saját nem képviselőjét. Felfalja, ahogy szemléletesen Fellini ábrázolja "Imádkozósáskaként" (1:47-től). Az Imádkozósáskát elsősorban nőkkel szokták azonosítani, de legyen nő vagy férfi, viselkedése azonos. Csábít (még maga is elhiszi, hogy csodálója, szereti a másikat, de ez csupán eszköz), majd mikor magáénak tudja "áldozatát" megsemmisíti, hatalmát gyakorolja rajta és ebben éli meg a kielégülést. A szexualitáson, ámításon keresztül nagyon könnyű ezt megvalósítani. De ez sem erotika, semmi köze két ember kapcsolódásához.
Mindkét személyiségproblémával ugyanaz a baj, hogy aki benne él, azt sem teszi boldoggá. Rájönni viszont nehezen jön rá magától, mi is a "baj" vele. Ha szakemberhez fordul, legtöbbször ugyanazokat a játszmákat kezdi játszani saját pszichológusával is, mint ahogy partnereivel is teszi. Ha az önismereten keresztül szembesül is a problémáival, a változás igénye benne kell kialakuljon, és azt talán nem is kell mondanom, hogy nem könnyű végigmenni ezen az úton, az önismereten.
És az még a jobbik eset míg valaki önmaga identitásában van elmerülve, és kötödésre képtelen, mert létezik egy rosszabb változat, amikor tudattalan gyűlölet, irigység, szégyen, megalázottság érzése... és még sorolhatnám, mi minden hajthatja a szexualitást. Az a vágy, hogy a szexualitáson keresztül megsemmisítse az ellenkező, vagy akár saját nem képviselőjét. Felfalja, ahogy szemléletesen Fellini ábrázolja "Imádkozósáskaként" (1:47-től). Az Imádkozósáskát elsősorban nőkkel szokták azonosítani, de legyen nő vagy férfi, viselkedése azonos. Csábít (még maga is elhiszi, hogy csodálója, szereti a másikat, de ez csupán eszköz), majd mikor magáénak tudja "áldozatát" megsemmisíti, hatalmát gyakorolja rajta és ebben éli meg a kielégülést. A szexualitáson, ámításon keresztül nagyon könnyű ezt megvalósítani. De ez sem erotika, semmi köze két ember kapcsolódásához.
Mindkét személyiségproblémával ugyanaz a baj, hogy aki benne él, azt sem teszi boldoggá. Rájönni viszont nehezen jön rá magától, mi is a "baj" vele. Ha szakemberhez fordul, legtöbbször ugyanazokat a játszmákat kezdi játszani saját pszichológusával is, mint ahogy partnereivel is teszi. Ha az önismereten keresztül szembesül is a problémáival, a változás igénye benne kell kialakuljon, és azt talán nem is kell mondanom, hogy nem könnyű végigmenni ezen az úton, az önismereten.
Megint egy másik perspektíva a társadalmi nyomás. Nagyon divatos ma, szexisnek, erotikusnak,
metroszexuálisnak tűnni, épp azért mert a szexualitásban is nagyon
fontossá vált a külső megjelenés, milyennek látszunk, mit tudunk elhitetni
magunkról (legyen az a száj, hajszín, mozgás vagy öltözék, beszédstílus, flört,
vagy könnyedség…), mint annak látszata is, hogy érzelmeinken tudunk uralkodni. Ha ezt nem viseli magán valaki, akkor gyorsan szexuálisan
„looser”-nek érezheti magát. De félelemmel, szorongással járhat együtt ez a
potencia-látszat is... meddig lesz képes a csábításra, vagy arra, hogy megjelenésében,
technikájában, modorában mások erotikát lássanak, mikor lát át az álarcon
valaki, vagy szeretne többet látni, mással szeretkezni, mint egy álarccal, ámítással... Ez
az erotika inkább nevezhető ágy-tornának, és önnön képzelt képünkben való
elmerülésnek. Az erotikára való képesség, senkinek nincs a homlokára írva, sőt
mondhatnám külső jegyekkel nehezen kódolható. És ami a legfontosabb talán, az erotika valahol a tudattalanon
keresztül hat, és ezek az esetek egyike sem nyújtja azt a perspektívát, ahol esély lenne arra, hogy megnyíljon
a tudattalan…
Az érett szexualitás, és az ezen keresztül megélhető
erotika egyszerű, de teljességében megfogalmazhatatlan érzés nekem. Talán egy
biztos, hogy a flow, és egy holisztikus azonosság érzésével jár együtt
(Remélem, még nekem is nagyon sokat kell tanulnom e téren, és még érnek
meglepetések is.). Most amit tudok róla, hogy nincs frusztráció, nincs aggodalom,
és elsősorban arra koncentrál, ami a jelenben van, az egyesülésre, és a
szeretetre. A fókusz egyetlen személyen sincs, és ugyanakkor mindenen. A világ
kitágul, a tudat megnyílik, és megszűnnek a határok. Legjobban nekem a játékhoz
hasonlít. Csak itt két személyiség játszik, minden érzékével, gondolatával,
amit megnyitni képes, és a gyönyörrel, amit együtt élnek meg. Minden csoda,
minden ugyanolyan nyitott, mint amikor elkezdtük felfedezni a világot. Nincs
fenyegetettség, a világ végtelensége kézzelfoghatóvá válik, minden örömmel,
szabadsággal tölt el. Az összehangolódáshoz a másik énjébe való behatolás, a
befogadás, a megismerés, és a ritkán megvalósuló teljes elfogadás üdvös, mind a
férfi, mind a nő részéről. Ilyenkor eltűnnek azok a sallangok, amiket
a „tapasztalat” és a „nagy-okosok” ránk aggattak. A legkisebb anyajegyben is
megtaláljuk a szépséget, örömöt, mindent a valójában, elementárisan nyitottan
és a befogadásra készen élünk meg. Az érett szexualitás egy módosult
tudatállapot, vagy legalábbis azt tud létrehozni, ami abból a szempontból
figyelemre méltó, mert semmilyen tudatmódosító szerrel, imitációval, vagy
manipulációval nem hozható létre ez a fajta módosult tudatállapot. De ez akkor következhet be, ha valódi érzések vannak mögötte, és olyan személyiség, ami érett ennek befogadására. Nem könnyű, hogy
egyszerre két emberben megszülethessen. De lehetséges. Talán ez a módosult
tudatállapot teszi, teheti, hogy erotikusan is sokkal nyitottabbak lehetünk
egymásra, és hogy a közös fantázia is megszülessen.
Ahogy sok pszichológus állítja, a módosult tudatállapot
szintjeihez, különböző érettségi minőségek kellenek. Ha korábban tapasztalunk
meg egy módosult tudatállapotot, mint amire érettek vagyunk (akár drogtól, akár
szeretkezéstől, vagy biciklizéstől jön létre) nem azokat a hatásokat kelti,
amiért jó ez a tudat állapot, hanem inkább a félelmeket, a szorongásokat
erősíti. Így (saját tapasztalatom alapján is elmondhatom) a szexualitáson,
szeretkezésen keresztül megvalósuló módosult tudatállapot létrehozhat egyfelől
valóságos erotikus együttlétet, az érzékelés kifinomulását, a nyílt
megismerését a másiknak, és a benne/vele való feloldódás csúcsát, a gyönyört, a
világ kitágulását, de erősítheti a félelmeket, és a szorongást is (akár
ugyanabban a kapcsolatban is).
Mindenki által ismert kifejezés a „gourmand” kifejezés,
de kevesen tudják, hogy ez inkább azt fejezi ki, hogy valaki habzsol. Míg a
„gourmet” az, aki kifinomultan, az ízek szerelmese, és aki ismeri az
összetevőket, tud velük gondolkozni, érezni, szereti az ételt magát, és
annak minden összetevőjét. Örömét leli a petrezselyem zamatában, szépségében
éppúgy, mint egy szelet hús vörösségében, egy bor olajos csillogásában. A
gourmet, ismeri minden részét annak, amit kostól, folyamatosan tanulja. Amikor
nem ismeri még a fogást, akkor próbálja megismerni, ízleli, amikor már ismeri,
akkor annak örül, hogy újra és újra még jobban megismerheti, hozzátesz egy
csipetnyi „mást”, és újra megismeri. Tulajdonképpen erotikus a viszonya az
étellel. Miért? Mert kapcsolat van közöttük, nem öncélú, hanem a felfedezés, a
mély ismeret vágya vezeti, az hogy a legjobbat hozza ki a „kapcsolatukból”. A
titkok, a nem „egyértelmű” felfedezése. Meglepetések, és az érzékek
tapasztalattól-független, szabad felfedezése. Ahogy két azonosan elkészített
fogás nem létezik (még ha ugyanazokat az összetevőket rakjuk is bele), úgy két
azonos szeretkezés sem létezik. Az ízlelésnek épp úgy dinamikája van, mint két ember kapcsolatának. Folyamatosan változó. Sajnos legtöbbször mi tesszük magunkat rutinossá, elvesztve a fonalát annak a
hullámhossznak, amin közösen tudtunk haladni, vagy választunk egy másik
„kaját”, mert nem tudunk megújulni. Talán az majd jobban passzol ahhoz, ami a
már megismert receptek alapján biztos „bejön”, nem izgatva fel érzékelő
bimbóink, nyugalmat és biztonságot ad a mindennapokban.
Miben különbözik a valódi erotika a pillanatnyi
kielégüléstől, attól az illúziótól, hogy ínyencek vagyunk, pedig csak
habzsolunk? (Napokban látott filmet ajánlanék, a Shame című filmet.) Éppen a fókusz helyétől, és attól, hogy nem egy egyszerű energia leadás, egy feszültség megszüntetése, ami hajtja. Igazi erotikát, akár két ujjbegy
találkozása is kelthet, ahogy két szempár találkozása, vagy a teljes testi
egyesülés, vagy egy gerinc végigsimítása. Ha a fókusz pont a találkozáson van,
érezve az egységet, annak minden pórusával. Mint a tangónál, a figyelem
középpontja a két személy között van, a kölcsönhatáson, mert ez teszi lehetővé
az egész egységére, és annak rezdüléseire, folyamatos haladására, áramlására
való figyelmet. Pontosan úgy, mintha az eddig két külön álló rész egybeolvadna. Olyan érzés, mint mikor nem létezik idő, tér, csak az egybeolvadás,
ahogy a gourmet is egyesül az étellel, minden alkalommal.
Mikor lehetséges ez az állapot? Mikor mondható, hogy
megtaláltuk azt a partnert, akivel erotikusan a legjobban összeillünk, azon
túl, hogy valamifajta vonzalmat érzünk iránta, vagy már a partnerünk,
szeretjük? Sokban befolyásolja, hogy erotika születik vagy sem, a két ember
szexuális és érzelmi érettsége, és nem utolsó sorban energia szintje
(libidója). A szenvedélyesség, a szexuális nyitottság, van akinek érzelmi
életének fontos része, van akinek ismeretlen, és nem is ismeri ezt a tüzet, és
a kettő között is ezernyi árnyalat létezik. Nem „betegség”, ha valakit nem érdekel
a szexualitás, vagy kevésbé tud hevülni! Találkoztam már olyannal, aki úgy
nézett rám érthetetlenül, mintha ufó lennék, amikor érzés-világom megosztottam
vele. Olyannal is, akinek az energiáinak leadása volt a szexualitás. Sőt
olyannal is, aki valamilyen okból mások érzelmeinek „kukkolásából” merte a
hevületet átélni. Különbözőek vagyunk. Mindenre talán igaz, hogy annyit tud az
ember belőle meríteni, amennyit áldoz is magából, és ez a képesség mindenkiben más. A lényeg a saját, és az éppen
megszülető közös szint megtalálása volna. (Talán a "Zongoralecke" című
filmben láttam eddig a legszebben megfogalmazni ezt az összehangolódást, és azt
is egyben, mikor nem sikerülhet.)
Befolyásolja az erotika megszületését, mennyire merjük
felvállalni önmagukat teljességében, mennyire befolyásol minket a
környezettől kapott, de már belsővé tett elvárások, megfelelések, de nem csak
önmagukkal kapcsolatban, hanem a partnerrel kapcsolatban is. Mennyire tudunk,
akarunk arra időt, energiát, figyelmet szánni, hogy életük e területe is
egészségesen tudjon működni, és ne csak vegetáljon, vagy látszatra éljen csak. Mennyire tudjunk integrálni
szexualitásukat életük, személyiségük egészéhez. Mit értek ezen? Azt, hogy nem
attól jó nő, vagy jó pasi valaki, hogy milyen profi, milyen technikái kliséi
vannak, milyen jól tudja eljátszani az „erotikus”-t, mennyire tud hevületet
kelteni másban, vagy manipulálni mások érzései, hanem attól, hogy mennyire
tudja felszabadítani önmagát, mennyire azonos önmagával és mennyire képes ezzel
az önazonossággal együtt az egységre, örömre a másikkal együtt. Mondhatnám,
hogy van, akinek külsőségekben megy az "erotika", de van, aki belsőleg
tudja megélni. Az egyik egy magányos öröm, így kielégíthetetlen, állandó
visszajelzésre, és új ingerre éhes. A másik az egyesülés öröme élteti, és
gyönyört ad mindkét félnek, annak minden részletével. Maga az összeolvadás
gyönyöre, és az érzések széles skálája a hajtóerő.
Nem rossz az első, ha valakinek
személyiségfejlődése ott van, akkor számára legjobb ez a fajta
megélése a szexualitásának (nem is tudna mást). A fontos az lenne, hogy hasonló
érettségi szinten legyünk. Mert, ha nem akkor sajnos a másiknak teljesen
érthetetlenek a bennem zajló folyamatok éppúgy, mint nekem az övéi. Vagy amit ő megél, azon én már rég túl vagyok, de a megértésen kívül az előrelépését, csak akkor tudom segíteni, ha ő is akarja, látja. Így a két
ember mind élményben, mind érzelmileg elmegy egymás mellett, és végül nem csak
élményeiben, de a szexualitás maga is magányossá válik. Így akkor járunk
legjobban, ha érzelmileg, személyiségileg és szexuálisan is magunkhoz hasonló
érettségű partnert választunk. De ez nem a kortól függ. Sokszor egy húsz éves
ember lehet sokkal érettebb, mint egy harminc, negyven, ötven éves. Csak akkor kezd
rálátni az ember a saját érettségi szintjére, amikor már nem elégíti ki ez a
fajta „maszturbáció”, és kialakul benne a vágy egy teljesebb erotika,
szexualitás megélésére. Nem tudhatom, hogy mindenki átmegy-e ezeken a
szakaszokon. Lehet vannak, akiknek olyan egészséges a személyiségfejlődésük,
hogy spontán jól működnek első pillanattól e téren, de sajnos azok a problémák
amikkel találkozom a hétköznapi életben is, és nem csak mint pszichológus, mást sugallnak, így szkeptikus vagyok.
A valódi erotikát nem lehet imitálni, és lehet valaki
nagyon profi az aktusban, vagy „technikás”, mégsem hoz igazi szexuális,
erotikus élményt. Például, amikor az egyik azt mondja ő még nem kész ma rá,
vagy nem érzi a kapcsolatukat olyannak, hogy most neki időszerű lenne, vagy
egyszerűen fáradt, vagy elfoglalt és partnere csak egyet akar, hogy szerezzenek
neki örömöt, kielégülésre vágyik csak, nincs se „vevője”, se megoldása az
aktuális szinten való összehangolódásra. Megtehetem, de ez sajnos csak
„dugás” lesz, rutin, ha ragaszkodik a saját elvárásához (Egy
párkapcsolatba a „dugás” is, és még sok más fajta szeretkezés is belefér!
Az összehangoltság hiányzik ebből a helyzetekből.). Rutinból sok mindenre
képesek vagyunk mi nők éppúgy, mint a férfiak is. Arra a pillanatra biztos,
hogy megöli az erotika lehetőségét is, kiábrándító, mert ha odafigyelt volna a
másik (vagy épp én), akkor észrevenne valamit, hogy más, nem összehangolt,
„érző” érintéseket kap, hanem rutint. Mindenki számára végül kiábrándító, ha a
fonal újra felvehető is lenne akármikor. Mindez nem azt jelenti, hogy
valamelyikünk vágya fontosabb lenne, sem azt, hogy szavak nélkül is mindent
értenünk, éreznünk kellene. Éppen az a más az összehangolt erotikában, hogy
aktualizált, képes elszakadni pillanatnyi elvárásunktól, és formálható
akármerre, rugalmas. De épp ez nem megy annak, aki már bejáratott klisék alapján éli szexuális életét, profi, "rutin-profi", reakciókat képes kelteni, de önmaga nem reagáló.
Talán a szeretkezés, és az erotikus megnyílás állapotában tud az ember legkevésbé magának és partnerének hazudni, és ezekre is ráérezni. Intuíciónk, ebben az állapotban erősebb, mint máskor, fogékonyakká válunk a valóságra, az őszinteségre, empátiára, saját és partnerünk vágyainak megismerésére, befogadására, vagy épp elutasítására. Számomra ma már egyetlen helyzetben jelenik meg az erotika, amikor érzelmek is kapcsolódnak a személyhez, aki iránt az erotikus vágy megszületett. Az erotika páros tevékenység, és épp ez, ami szépségét, különlegességét adja, a hibáinkkal együtt.
Talán a szeretkezés, és az erotikus megnyílás állapotában tud az ember legkevésbé magának és partnerének hazudni, és ezekre is ráérezni. Intuíciónk, ebben az állapotban erősebb, mint máskor, fogékonyakká válunk a valóságra, az őszinteségre, empátiára, saját és partnerünk vágyainak megismerésére, befogadására, vagy épp elutasítására. Számomra ma már egyetlen helyzetben jelenik meg az erotika, amikor érzelmek is kapcsolódnak a személyhez, aki iránt az erotikus vágy megszületett. Az erotika páros tevékenység, és épp ez, ami szépségét, különlegességét adja, a hibáinkkal együtt.
Kadosa Kiss József: Grafika |
Ha megtaláljuk azt az aktivitási, szenvedély szintet, ami
legjobb a számunkra, de szégyenérzetet kelt bennünk, az annyit jelent,
hogy tabuk, normák, elvárások fogságában vagyunk. Ebben a módosult
tudatállapotban, szabadságban, a teljes mezítelenségben mutatkoznak meg
önmagunk számára olyan rejtett oldalaink, amiknek elfogadása talán a
legnehezebb. Ambivalenciát élhetünk meg ilyenkor, két dolog között őrlődünk,
jelen esetben vágyaink, vonzalmunk beteljesítésén, és önmagunkról kialakított kép
megtartása között. A szerepek, nemi identitásunk, nemünknek megfelelő
szerepekről kialakult képünk, és azok értékítéleteinek felvállalása,
integrációja nagyon fontos szerepet kap. Mire gondolok itt. Mindenkiben vannak
vágyak, de ezeknek a vágyaknak egy része olyan sztereotipikus képekhez
kapcsolódik, amiknek komoly erkölcsi megítélésük van. Például mindenkinek van
képe arról, hogyan viselkedik egy éretlen kislány, kisfiú, egy infantilis
kamasz, egy kurva, selyemfiú, egy metroszexuális, vagy egy anya, apa, feleség,
férj, nagyszülő. Nem csak képünk van róla, hanem ítéleteket állítunk fel
tudattalanul arról, akit az egyik vagy másik szereppel azonosítunk, és ezek alapján (sztereotipikus) személyiségjegyeket olvassuk le. Önmagunkkal is legtöbbször így
vagyunk. Ha nem az értékrendszerünk szerint tudunk viselkedni, akkor
konfliktusba kerülhetünk önmagunkkal. Még akkor is, ha tényleges vágyunk az
lenne, hogy megéljük a kurvát és a szende szüzet egy személyben vagy az anya
szerepét egyszerre a szexis nővel. Férfiként ha a metroszexuális fiút és a szerető,
gondoskodó férfit is magunkban érezzük egyszerre, vagy a gondoskodó családapát
egyszerre a „szelíd motorossal”. De megemlíthetném itt az azonos nemű kapcsolatok szerepkonfliktusait is. Szorongásainkat sokszor ezek a sztereotípiáinkból
megszülető frusztráló érzések adják. Önmagunk és mások –sztereotípikus-
megítélésétől való félelem. Mindenkinek ajánlom ebben a témában a „Nap szépe” című Buñuel filmet,
ami igaz csak a női szerepkonfliktust mutatja be, de elég beszédesen: „Kurva
legyek vagy elegáns, illedelmes feleség?”.
Más az, amikor nem bennünk okoz konfliktust, hanem párunk
ért félre egy-egy szerepet, és abból messzemenő következtetéseket von le.
Például azt gondolhatja, aki „így” szeretkezik az biztos kislány,
gyerekes, irányítható vagy épp ledér, könnyűvérű, kurva, vagy kisfiú, gyerek, vagy épp macsó, selyemfiú, agresszív, bunkó,
hataloméhes, vagy mazochista/ szadista. Ezek a sztereotípiák szintén
kizárják a partnerként megélhető erotikát, mert a másik nem egy erotikus
játéknak veszi, hanem a személyiségről von le következtetéseket, és talán ez
sem lenne baj, de elkezd legtöbbször úgy is viselkedni a hétköznapokban is,
mintha egy suhanc, egy kislány, egy kurva, vagy szadista/mazochista, egy alá
vagy fölé rendelt ember..., olyan személyiségű ember lenne a partnere, amilyennek szexualitásában mutatta magát éppen. Nem
az erotika részének veszi az inspirációk által vett figurákat, sem nem
szerepjátéknak, viselkedésnek. Mindannyian következtetéseket próbálunk levonni a másikról, de
egy mélyen megélt befogadáskor, elfogadáskor szerintem ezek a gondolatok fel sem
merülnek, mert a valódi partnerség, egyenlő viszony kell ahhoz, hogy kialakulhasson, amibe fel sem merül a hatalmi, vagy fölény kérdése. Számomra így nevetséges akár pozíciókról, viselkedésről, akár más helyzetekből messzemenő következtetéseket levonni. (Felszínes kapcsolatban talán igen, és ebben az esetben az értelmezőben vannak félelmek, saját
személyiségével kapcsolatban, és értelmezései legtöbbször épp önmagáról
szólnak, és nem partneréről. Sztereotípiákon keresztül gondolkodik abban a
helyzetben, amikor a helyzet épp azt adja, hogy el lehessen engedni őket.)
Keveseket ismerek, akik vágyaikat választják,
akik bevállalnák önmagukat, vágyaik tárgyát, és alanyát, akár még úgy is, ha
nem fognak megvalósulni azok. Sőt olyanokat sem, akik több szerepet, azok
sztereotípiákon alapuló értékítéletei nélkül sikeresen integrálták eggyé, akik
sztereotípiáiktól fel tudnák magukat szabadítani. Nem mondom, hogy nekem
sikerülne, de törekszem átlátni saját falaimon. Ez egy vállalás lenne, valódi
önmagunk és vágyaink vállalása. Ez az egyetlen, ami független a partneremtől.
Ha szerencsések vagyunk, akkor partnerünk segíthet
abban a belső konfliktusban, amit keltenek ezek a helyzetek. Befogad, elfogad,
átsegít, hiszen mindez kölcsönös. A bizalom és őszinteség megadhatja az
ítéletnélküliséget. Ez adja a szabadságot ahhoz, hogy értékmentesen ki próbálhassunk szerepeket, vágyakat. Ehhez még nem kell szerelem sem… de az erotika így
születhet meg valóságosan, az intimitás talaján. Napjaink sajnos inkább
tabukkal, sztereotípiákkal, normákkal vesszük körbe magunkat, „igazodunk”, és
köpönyeg alá rejtjük azt, ami egyik legelemibb része létünknek, hogy önfeledten
szeretni tudjuk egymást, annak minden porcikájával, részletével együtt, úgy
hogy közben nem vesztjük el önazonosságunkat, felvállalhatóvá tesszük vágyainkat önmagunknak. A „szerető” szót én úgy
értelmezem: „szeretem” a partnerem, ha nem is feltétlenül szerelemmel.
Az erotika, az eros (ɛrɒs) szóból, eredetileg szerelmet jelentett,
és jelentése hasonlatos az „agape” kifejezéssel, ami a legmagasabb szintű,
Isteni-szeretetet jelenti. Mára elvesztette eredeti jelentését, mélységét.
Talán kevesen tudják azt is, hogy a szeretkezés héberül azt jelenti, a
megismerés (a másikat és önmagamat!). Ami ott kezdődik, hogy ismerem jelzéseit,
felkérését, nyugalmát, hogy ismerem rezdüléseit, érzékeny testi és lelki
pontjait. Ismerem, mit üzen jelenlétével, mikor a közelben olvas, vagy csak
egyszerűen elmegy mellettem, kisujját hozzám érintve, ismerem gerince
görbülését, éppúgy, mint lesütött szemét, amikor gondolatait el akarja rejteni…
minden pillanat, minden együttlét erotikus, igaz a szexuális töltés különböző szintjén.
Maga az intimitás teszi erotikussá. Mert olyan érzések töltik meg, amik csak annak
az embernek az ismeretével, szeretetével és elfogadásával van összefüggésben,
és ez egyesülhet a gyönyörben, testben és lélekben. Van rossz ennek a két
szónak az eredeti jelentésében? Akkor mi az oka annak, hogy nem merjük valóságosan megélni? Félelmünk saját magunktól, a szabadságtól?
Mint írtam, az erotika, érzésvilágában közel áll nekem a
játék fogalmához. És biztos sokan egyet értenek velem, jó játszani! Még akkor
is, ha sokszor kellett megélnem a veszteséget, vagy vesztessé válnom- még ha soha nem is hajtott a győztes-vesztes játszma egy kapcsolatban. Nem vagyok
tuti megmondója annak, mi a tökéletes szexualitás, erotika, még ha képem van is
arról mi lenne a jó (nekem). A lapjaim, a lapjaink adottak, mindkét félen
múlik, hogyan játszunk. Lehet kiábrándító, de vannak egyetemes emberi
szabályai a játékoknak, így az erotika egy részét is ezek szabják
meg. Talán a legfontosabb, az erotika olyan játék, ahol a játékosok egymásra
vigyáznak. Határait az egyének, vagy inkább partnerek állítják fel, ami
akár az intimitás mélyülésével változhat. Mivel ez a játék bizalmi alapon
működik, így talán az egyetlen el nem játszható tét ez. Mert, ha mégis, akkor
ez az a kivételes alkalom, amikor vesztese(-i) lesz(-nek) a játéknak,
máskülönben azt gondolom, csak gazdagodni lehet általa. A csalásnak, kabátujjba
elrejtett „Ász”-nak, blöffnek, vagy felfújható mentőcsónaknak nincs értelme éppúgy, mint a
pókerarcnak. Lehet, egy időre nyertessé tesz, de hosszútávon simlizni, csalni,
sunnyogni tanít egy életre, és nem a valódi, izgalmas játékra. A játék menete szabad, a szó
szoros értelmében. Ki kezd, ki milyen tétet rak, ki mennyire kockáztat éppen,
ki merre lép, ki akar kipróbálni más kombinációkat, szerepeket, ki akar
mélyebbre lemerülni, lebegni, elbújni, kergetőzni, vagy épp ellazulni… már
szabadon választott. Nincs rossz tét, és nincs jó kontra, és ha nincs
szorongás, gyávaság, zsugoriság vagy hazugság, akkor a megismerésnek, a táncnak
csak a közös fantázia szab határt.
A test is emlékszik!
Valamifajta köszönettel tartozom, azoknak a férfiaknak az
életemből, akik hozzásegítettek ahhoz, hogy eddig eljussak. Köszönöm! Különlegesen azoknak, akik valódi önmaguk osztották meg velem!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése