Az újjászületés: az élet maga
… elköteleződés arra, ami bizonytalan…
Úgy tűnik, a ma embere nem tud meglenni valamifajta utópia nélkül. Kergetjük…
Amióta elődeink és mi magunk is megfosztottuk magunkat attól a hitvilágtól,
amivel több száz évig éltünk együtt, azóta újra keressük lelkünk
fennmaradásának lehetőségeit. Különös dolog a lélek. Filozófusok,
pszichológusok, hittudósok próbálják megfogalmazni évszázadok óta, mi a lélek
fogalma, de igazán jó meghatározást, eddig senki nem tudott adni. Ismeretlen,
csak intuíciónk van létezéséről, de ez nem elég (?).
Furcsán érzem magam ezért mindig, amikor vitára invitál valaki az
újjászületéssel, a túlvilággal, más életekkel kapcsolatban és sorolhatnám a
lélek működésére született elméletek sorát (miért? mert elsősorban senki hitét nem akarom elvenni tőle, másodsorban katolikus gimnáziumban nőttem fel, ahol majdhogynem eretneknek számítottak és számítanának gondolataim, kérdéseim.). Azt kell mondjam, az én látásmódom
szerint, van egy számomra bizonyos világ, amiben élek, és aminek fizikai
mibenlétének egy részét ismerem. Van sok logikai magyarázatunk, modellünk arra,
hogyan működhet ez a „mérhető” világ. Néhány ezek közül bizonyított (az éppen
fennálló tudományos világkép, paradigma szerint), néhány nem, néhány épp
megkérdőjelezi a fennálló elméleteket. És vannak olyan részei a világnak,
amiknek létezését sejtjük, érezzük, de bizonyítani nem tudjuk. Ezen kívül nem
elhanyagolható, hogy van egy olyan része is, amit csak elképzelünk, amit nagyon szeretnénk, ha lenne,
de sokszor csak vágyainkat tükrözi, egy optimális, megnyugtató működésről
születésről, jelenről, és jövőről, vagy egy olyan világról, amivel legjobban tudjuk igazolni tetteink, tévedéseink,
gyengeségünk. Mi is a lélek? És milyen működési modelleket állítottunk már fel?
Egyén függő, hogy ki hogyan képzeli az emberi élet értelmét, az általunk
annyira szeretett, de ismeretlen fogalom, a lélek működésének szabályait,
hogyan tudja elképzelni. Van, akinek ehhez egy évszázadok óta bevált modellre
van szüksége, mások az egzotikus modelleket szeretik. Vannak, akik teljesen
elvetik létezését, vagy épp most keresik… és olyanok is, akik jobbnak vélik nem
is foglalkozni vele.
Magam részéről szeretem az ismeretlen dolgokat kutatni, ismerkedni velük, még ha
létezésükre nincs is bizonyíték, attól még meghagyni a lehetőségét, hogy
létezhetnek. Használom a lélek szót, mivel úgy gondolom a szó nem alakult
volna ki, ha nem lenne jelentősége számunkra. Szeretek játszani a gondolatokkal,
mások által épített modelleket végig gondolni, logikailag a lehető legjobban
összeillő lépéseken végig lépkedni, de ez egészen más, mint maga a hit. Hit
abban, ami nem bizonyított, amiről intuitíven tudok. Az intuíció megint egy
olyan része létünknek, ami kétélű fegyver. Az intuíció létezése nem bizonyított,
mégis sokan ismerik. Van, aki bízik benne teljesen, mások azt mondják,
hókusz-pókusz. De kevesen vannak, akik szét tudják választani egyszerű
vágyaikat attól, ami a valóságos intuíciójuk. És talán még kevesebben tudnak
bízni, és követni is a valódi intuíciójukat.
Hogyan kapcsolódik e gondolatmenet az újjászületéshez? Az összes
hitvilág számomra intuíció kérdése. De nagy különbséget érzek aközött, hogy
intuitíve tudom, létezik valami, és aközött hogy vágyom arra (érzéseimet,
félelmeimet az nyugtatja meg), hogy legyen valami. Mondhatnám úgy is, nagy
különbség számomra az, ha hitem egy használati eszköz arra, hogy halálfélelmem,
vágyaim, vagy a magamban és a világban lévő megmagyarázhatatlan dolgokat, a
„sors áldásait és csapásait” magyarázzam, és aközött, hogy hitem inkább csak
elfogadása a számomra ismeretlen dolgok létezésének. Legyen az tudomány vagy
vallás, szolgálhatja mindkettő csupán a bizonytalanságomra talált mentőöv
szerepét. Így számomra az újjászületés, az életeken át való vándorlás egy
modell csupán arra, hogyan működhetne a lélek fennmaradása. Megpróbálom
elfogadni, nem tudom mi lesz halálom után. Ahogy azt is, hogy mai személyiségem
kialakulásában nagyon sok elem szerepel, és köztük van több olyan „misztikum”
is, amit nem tudok, és talán soha nem is tudok majd magyarázni. Lehet, nagyobb
megnyugvást adna, ha azt mondhatnám, előző életemből erednek problémáim, vagy,
hogy ilyen karmát választottam magamnak, amikor életet választottam, „ez az én
keresztem”, vagy „csak a génjeim ilyenek”… De saját tapasztalatom, hogy ez
nekem nem ad hosszú távú biztonságot, legfeljebb átmeneti állbiztonságot a
bizonytalanságban.
Félünk mindannyian, nehezen viseljük a bizonytalanságot mind
múltunkkal, mind jövőnkkel kapcsolatban. Kutatjuk, keressük a magyarázatokat,
sőt igazán az nyugtatna meg minket, ha nem magyarázatokat, hanem azt az „egy
magyarázatot” találnánk meg. Azóta viszont, amióta egyre több magyarázatot,
modellt ismerünk, azóta vagyunk egyre bizonytalanabbak abban, hogy mi is az
„igazság”. Ahelyett, hogy valódi intuíciónkra hallgatnánk, ahelyett legtöbbször
félelmeink, önnön magunknak állított (vagy másoktól elfogadott) mércéink, személyiségünk
akadályai irányítanak. Meddig tart a felelősségem az életben? Jelenemben,
múltamban és jövőmben? Miért vagyok felelős, hogy úgy élem az életem, ahogy? Mennyiben vagyok felelős boldogságomért? A
túlvilág, az újra születés, reinkarnáció és a többi modell, de főleg a köréjük
felállított szabályrendszer talán ad valamilyen irányelvet arra, milyen
szabályokat kell betartani ahhoz, hogy féltett kis lelkünk ne kárhozatra
ítéltessen. De sokszor ugyanezt gondolom a tudományokról is. Szabályrendszerével
mentségekkel szolgálnak sokszor arra, amihez gyávák, vagy egyszerűen gyengék
vagyunk. Amikor nem merünk támaszkodni az intuíciónkra, arra a megérzésre, ami
megadná az „újjászületést”, sőt valamifajta elköteleződést amellett, ami
bizonytalan.
Újjászületés… talán ott kezdeném, hogy fogantatás és születés. A
fogantatás, a szív szinusz csomó nevű önálló irányítással rendelkező
sejtcsomója adja az első szívdobbanást a magzatnak, körülbelül az ötödik héten.
A mai napig a tudomány nem tudja, hogyan és mitől dobban elsőt, honnan kapja
első impulzusát. Mikor születik a lélek? Nem tudjuk. A fogantatástól kilenc
hónap elteltével, egyik pillanatról a másikra átkerülünk egy más világra. Szerencsés esetben ez a szinusz csomó irányítja szívűn dobbanásait halálunkig, amikor befejezi, megáll. Közben néha
szaporábban ver, néha egészen nyugodtan. A fogantatás első szívdobbanása és a
halál között egy élet van! Mi pedig azon izgulunk, ami a halál és a fogantatás
között van? A lélek, nem a halál után lényeges, hanem az élet folyamán (vagy
mindkettőben). Lelkünk, személyiségünk fennmaradása ebből a szempontból, jó kis
önző ötlet számomra, csak akkor lényeges, ha magammal vagyok elfoglalva
folyamatosan, a centrumban én vagyok. Ha pedig egóm valóban lényegtelen, akkor
nem mindegy mi lesz vele? Hogy egy nagy üst újra keverendő egyik eleme, vagy
személyhez kötött és a túlvilágon büntetés vagy jutalom jár életemért, esetleg
újjászületést? Halálunk után is ennyire ragaszkodunk identitásunkhoz,
birtokolni akarjuk önmagunk még akkor is? Persze identitásunk az egyik legfontosabb
részünk ebben a létben, de valójában akkor tud szabad lenni, ha biztos
önmagában – nem csak úgy tesz-, és napjai nem identitásának igazolásával
telnek, hanem már megteheti, hogy kifelé a körülötte lévő világra is figyeljen.
Ez a lét már nem a birtoklásról szól, hanem az elfogadásról. Nem önmagába van
zárva, hanem kiszélesedik önön határain túl.
Kadosa Kiss József: akvarell |
Mennyire kell összefüggnie világnézetemnek azzal, mi lesz velem halálom
után vagy ki voltam születésem előtt? Vagy ha nincs konkrét elképzelésem a
halálom utáni saját „életemről”, akkor már nincs is világnézetem, hitem? Magamról
úgy gondolom, lelkemnek elég, ha identitásom, személyiségem ebben a meglévő
jelenben ismerem, formálom felelősséggel. Táplálása, rendben tartása, és
újjászületése is, az „itt és most”-ban lényeges. Ebbe sok minden beletartozik,
a munkámtól a pihenésen, az emberi kapcsolatokon, a múltam, hibáim, céljaim ismeretén, a céltalan szemlélődéseimen és még sok mindenen keresztül, a szeretkezésig vagy a szórakozásig. És természetesen ide tartozik világnézetem, értékrendem, tudásom
is éppúgy, mint érzelmeim. Így választhatom meg szabadon, milyen hitrendszer
áll legközelebb szívemhez, képzeletemhez, és legfőképpen megérzésemhez. Azt gondolom, ha mindent megtettem, vagy
egyszerűen spontán jól működtem, lelkiismeretemmel – lelkem ismeretével (!) - el
tudok önmagamnak számolni szégyen és ön-, vagy mások hibáztatása nélkül, mindemellett
örömmel, akkor a halálom pillanatában teljesen lényegtelenné válik, tovább él
vagy sem a léleknek nevezett részem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése