A misztikum
Lehet az irrealitást a maga „valójában” magyarázni?
Megyek
az utcán, valami megmagyarázhatatlan érzés, gondolat szabadul fel bennem.
Valaki olyanra gondolok hírtelen, akire már rég gondoltam, aki ebben az időbe,
ezen a helyen nem lehetne, és mégis. Szembe jön velem. A pillanat pont a „helyén
van”. Misztikus, vagy a véletlennel
magyarázható?… Nagyapám rég meghalt, mégis kapocs köt hozzá. Tudományosan
magyarázható, mégis misztikus elevensége... Valaki közel kerül hozzám, minden
perc várakozás, mi újat tudok meg róla. Gyermeki nyitottsággal felfedezem a
misztikumot. A másik embert, és az érzést, amit keltünk egymásban… Beszélgetek
egy emberrel, aki hozzám fordult problémájával, megnyílik szavaimra. Misztikus…
Elkezdek olvasni egy könyvet, verset, írója valahogy eltalálja a hangot, ami
érdeklődéssel tölt el. Befogadom, együtt dobogok a szavakkal. Misztikum. Ha
belegondolok a világ mindenségébe, és a végtelenségébe borzongató, kellemes
érzés fog el. Még sorolhatnám azokat a pillanatokat, amiket, misztikusnak élek
meg az életemben. Mi kell ahhoz, hogy ilyen pillanatokat meg tudjak élni?
Keresni kell a misztikumot, vagy itt van? Mi is a misztikum, egyáltalán
megfogalmazható? Az a misztikum, aminek hatására katarzist élünk meg, vagy
ennél sokkal egyszerűbb? Számomra misztikumot a még ismeretlen, a
megmagyarázhatatlan, az előre megjósolhatatlan dolgok rejtik. Mint az első
szívdobbanás, a halál, a szerelem, vagy akár a holnap, a következő perc, a
könyvem következő lapja, egy vers, amikor hallom, vagy a szakmám számomra nem
ismert részei, mind-mind misztikum, egyfajta varázslat, ami fennmarad,
megismerése után is hagy további rezgéseket, csodálatot, és ajtókat amik mögött újabb csodák várnak. A tudósok keresik a magyarázatokat, és ha időnként fellebben is a
fátyol egy-egy titokról, mindig marad olyan része világunknak, ami megmagyarázhatatlan.
Mit kezdjünk ezzel? Amit nem tudunk megmagyarázni,
az nem létezik?
Amikor
valamilyen számunkra ismeretlen dologgal találkozunk, legyen az egy érzés, egy
jelenség, eszme, ismeret vagy akármi más, akkor három féle reakciónk lehet.
Egyik, hogy érdeklődünk, a másik hogy félünk, a harmadik hogy semmilyen
reakciót nem vált ki belőlünk. E három közül az érdeklődés, a befogadás, ami
tisztán képessé tesz a misztikum megélésére. Szerencsésen így születtünk. Alap
működésünk a megismerés utáni vágy, és ha ezt nem irtják, vagy írtjuk magunkból
ki, akkor halálunkig bennünk él. A kifelé, másokra és a világra figyelést sok
mindennel ki lehet ölni. Mind azzal, ha félelmeket alakítunk, vagy alakítanak
ki bennünk, mind azzal, ha figyelmünk központjába önmagunkat állítjuk, vagy egy
olyan hitvilágot, ami minden mást elfed. Igaz önmagunk is a misztikum része
vagyunk, de egy csak a sok közül, de ha csak ezt látjuk akkor a fától sajnos
nem fogjuk látni az erdőt. Egészen természetes az is, hogy félelmeink vannak,
amikor egy ismeretlen dologgal találkozunk, legyen az önmagunk, egy másik
ember, egy eszme, vagy egy egyszerű élmény, érzés. Szeretünk magyarázatot
találni, minél gyorsabban a bennünk, körülöttünk zajló dolgokra. A
biztonságvágy arra hajt, hogy ismerjük, ami ránk vár, hogy minél nagyobb
biztonsággal meg tudjuk jósolni a jövőnket. Az is természetes, hogy nehezen
viseljük, ha ok-okozati összefüggést, tapintható bizonyítékot nem tudunk
valamiről. Mégis a bizonytalanság tűrése, a félelmek leküzdése, az önmagunkkal
és a világgal kapcsolatos élményekre való nyitottság elérése tesz képessé
befogadni azt, amit én misztikumnak nevezek. Abban a pillanatban amikor logikusan magyarázni kezdem magamban egy találkozás élményét, egy vers jelentését, egy pohár jó bor zamatát, a szeretetem, vagy szerelmem, abban a pillanatban ölöm meg, rántom le a realitás talajára, azt ami nem oda való. Legtöbbször bizonytalanságunk vezérel abban, hogy mégis megtegyük.
Mi
az, amit körülöttem misztikumnak neveznek sokan, én mégsem nevezném annak?
Megint megszólal bennem a kritikus vénám. Ugyanis azt érzem, a misztikum sem
találja helyét a világban. Legtöbbször azt látom, irreálisan hiszünk valamifajta
iránymutató misztikus csoda-eszmében, ami a boldogsághoz elvezet, vagy másik
oldalon ragaszkodunk a kőkemény megváltoztathatatlan, törvények alapján működő
realitáshoz. Melyik a jó? Szerintem egyik sem. Mindkettő rigid, rugalmatlan, és
olyan, mintha egy lónak csak az egyik szemére szemellenzőt adnánk. Szegény pára
hova lyukadna ki? Körbe-körbe keringene maga körül, és ugyanúgy, mint mi, nem értené, mért nem jut el sehova. A túlzott realitáshoz való ragaszkodás épp úgy nem magyarázza
a világot, mint a misztikum. Az egyik csak a logikára épít, a másik csak a
hitre. Mindkettő álbiztonságot nyújt.
Számomra az egyik, ami
csak a misztikumhoz való ragaszkodásban zavaró, hogy legtöbben magyarázni
próbálják. Logikus úton akarnak magyarázni, levezetni olyan elméleteket, aminek
sokszor semmi köze a logikához. Az irreális, a megmagyarázhatatlan dolgok egy
része érzelem alapú, megfogalmazhatatlan érzéseket kelt, hogy lehetne a realitás
eszközével, a logikával magyarázni? Valóban titkos, mások, beavatatlanok
számára megismerhetetlen az igazi misztikum? Valóban „mesterre” lenne szükség ahhoz,
hogy megismerjük azt? Nagy dolgokat várunk az irreális érintésétől? Vagy
bennünk van a záloga, mit hagyunk hatni magunkra, mit nem? A misztikum
megéléséhez belső egyensúly szükséges. Épp a bizonytalanság elviselése, és nem
a biztonság keresése az, amivel jellemezhetném azt a belső világot, ami a misztikum
megéléséhez szükséges. A misztikum akkor lesz miénk, amikor feladjunk egonk
igazolását, az általunk ismert igazság üldözését, igazolását és hagyjuk, hogy
hassanak a világ dolgai gondolatainkra, érzelmeinkre.
Az
ember személyiségéből, élettapasztalatából, környezetéből és még számos
dologból adódik, amiért a realitáshoz, vagy az irrealitáshoz ragaszkodik
inkább. A másik terület számára veszélyeket rejt. A biztonságérzetét,
érzelmeit, jövő és már kialakult világ képét veszélyezteti. Ha szakmailag
szeretném megfogalmazni, az egyik típus kezében tart minden kontrolt, a másik
kiadja (látszólag) a kontrolt a kezéből. Mindazonáltal jó „vezetővel” mindkét
félelem feloldható, kibékíthető a világ másik felével. Hisz egyik sem
rémisztőbb mint a másik. Le lehet élni egy életet mindkét hitvilágban
külön-külön, de van értelme ámítani magunk, hogy a másik nem létezik? Védeni
magunkat, hogy mindennek kézzel fogható bizonyítéka, magyarázata van, éppoly
balgaság, mint hagyni mindent a hitvilágra. Legyen az valódi tudás, ismeret
valamiről, vagy legyen az egy intuíció, érzés mind befogadom. Az egyensúly, a
haladás mindkettő jelenlétében rejlik, mindkettő a világ része, külön-külön
csak részleges biztonságot nyújtanak. Ha mindent megfejtenénk a világból, akkor
éppen annak sava-borsa veszne el, de azt hiszem álmisztikumokat is felesleges
gyártanunk, hisz annyi minden van a világban, ami rejtélyes, titokzatos és csak
egy karnyújtásnyira van tőlünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése