A gondolat: keleti filozófia - nyugati mentalitás összeférhet?
"vonzás törvénye, vagy a törvény vonzása"
Ez
a téma egy évek óta visszatérő vita tárgya számomra különböző származású, korú,
világnézetű emberekkel: a gondolat, aminek divat manapság megváltó, teremtő
erőt tulajdonítani. Tudom, nézőpontommal e témával kapcsolatban, nem sok
ezotériában jártas ember szívébe lopom be magam, sőt azt is tudom, sok kollégám
sem értene egyet velem, akik csak más néven nevezik ezt: „pozitív gondolkodásnak”.
Meg kell mondjam őszintén, a
„gondolat teremtőerejében” , ahogy ma közkézen forog, nem hiszek. Sőt abban
sem, hogy vágyaink, csak az által, hogy vágyunk rá megteremtődnek. Mint minden
embernek nekem is vannak, voltak elképzeléseim, vágyaim, mi lesz belőlem ha
„Nagy leszek”, milyen szeretnék lenni, hogyan fogok élni… és a többi. Nem sok
vált valóra közülük. Sok egyszerűen megváltozott, sok nem kapott teret, sok
azért nem válhatott valóra, mert belső (tudattalan) félelmeim ellendolgoztak.
Az egyik ok, amiért nem hiszek a „gondolat teremtőerejének”, ma oly divatos
elméletében, az éppen ezek a „körülmények”,azaz, az elmélet magvának kihagyása
miatt.
A mi nyugati kultúránkra ma az
individualizmus, az elsősorban magunkra való gondolkozás kezd dominánsan jellemzővé
válni. Minden az ego, a vágyaink, ösztöneink gyors kielégítése körül forog, de
akár problémáink megoldásában is, és ezt csak erősíti, vagy kiszolgálja ebben a
formában ez az elmélet. A keleti kultúrában, ahonnan ennek a módszernek
gyökereit átvettük, épp a kollektív gondolkozás miatt eleve háttérbe szorulnak
az egyéni vágyak, a vágyak első helyen az egész közösség, a világ hasznát
szolgálják, és másodsorban az egyénét. Így ott a gondolat, a teremtő akarat
legritkább esetben csak egocentrikus, hanem inkább a környezettel való teljes
harmóniában teremtődik meg. Az egocentrikus vágyak, így teljes mértékben
figyelmen kívül hagyják azt az egyszerű evidenciát, hogy közösségben élünk, és
vágyainknak megvannak a határai… például egy másik ember vágyai, vagy akár a
gravitáció.
A másik, amiért nehezen működhet igazán
nálunk ez az elmélet, mert akárhogy is nézem, nem teljesülhet általában minden
vágyunk. Kinek a siker adatik meg, kinek a magánéleti harmónia, másnak a… ritka
az olyan ember, aki élete minden területére ki tudja mondani, hogy harmonikus,
sikeres, és ezt környezete is meg tudja erősíteni. Nem rossz, ha ezt a célt
tűzi ki maga elé az ember, de! De a „gondolat teremtőereje” és az a közhely,
miszerint „amit akarsz, azt elérheted, csak akarnod kell” pont ellenkezőleg is
hathat. Amikor nem sikerül elérnünk, akkor lelkiismeret furdalást,
önmarcangolást okozhat, és az önmagunkról alkotott képet törheti össze. Hiszen
ilyenkor azt gondolhatjuk (és ha a téma „szakértőit” kérdezzük meg is kapjuk a
magunkét), hogy nem akartuk igazán, hogy csak bennünk van a hiba, amiért nem
sikerült. Mivel akaratunk, vágyunk individualizmusunkból indult, így
sikertelenségünk is csak e mentén tudjuk magyarázni. Ellentétben a kollektív
gondolkozással, ahol a környezet épp oly fontos. Mi lenne a megoldás, ha mégis
szeretnénk ezt a módszert használni?
Ha őszinte akarok lenni, nem magával a
gondolat teremtőerejében nem hiszek, hanem abban, ahogy mi használjuk. Hiszen
igazán akkor működne, ha előbb lenne meg a belső harmónia önmagunkkal és a
szűkebb-, tágabb világgal, és nem fordítva, hogy arra használjuk, hogy ezt a
harmóniát megteremtsük, csodát várva. Eszközként használunk egy olyan
elméletet, aminek csak bizonyos elemével vagyunk hajlandóak azonosulni (ami
nekünk kényelmes, mert ugye individualizmusunkat nem szívesen adnánk fel). De
egyszerre nem lehet két urat szolgálni. Próbálunk átvenni „technikákat” a
keleti társadalomból, mert látjuk itt az individualizmus központjában, hogy ők
spirituálisan harmonikusabban élnek (ami nekünk annyira hiányzik). De komolyan
úgy gondoljuk, hogy csak a technikák - mint meditáció, táplálkozás, jóga és még
sorolhatnám…- átvételével meg tudjuk teremteni azt a világnézetet, amit ők az
anyatejjel szívnak magukba? Olyan erőket szólít meg a „pozitív gondolkodás”,
ami az individuális gondolkodás mellett a teljes erőbedobást követeli meg
ahhoz, hogy versenybe tudjunk maradni, hiszen társadalmunk erről szól. A
spirituális kiegyensúlyozottságra vágyunk, miközben épp azt hozza meg
számunkra, hogy versengésre ösztönöz, és a versengés sikerességéhez ad új
eszközt.
Gondolataink valóban kihatnak az életünkre.
A félelemtől a bizalomig, munkánktól a magánéletünkig, örömeinktől a
szorongásainkig, fiatalságunktól öregkorunkig. Ma legtöbben úgy fogalmaznak:
„gondolkodj pozitívan”. De ebben a közhelyben, megint csak ugyanazt vélem
felfedezni, mint amit a gondolat teremtőerejében fogalmaznak meg. Az
individuális, egyéni sikerek fontosságának nyomatékosítását. Így én nem
használnám egyiket sem. A pozitív gondolkodás számomra közhelyes, és ugyanúgy
levegőben lógó idea, ami nem vezet sehova, maximum önmagamba vissza. Így, ha
mint közép európai embernek, meg kell fogalmaznom, mit jelent a gondolat ereje,
akkor elsősorban a gondolat céljától teljesen függetlenül a világhoz való
hozzáállást emelném ki. Számomra a nyitottság, a nyílt gondolkozás, mely képes
mások gondolatait befogadni, a világ felé tanúsított bizalom, az egyenes,
őszinte kommunikáció vágyainkról, félelmeinkről (önmagunk felé éppúgy, mint
mások felé) mind alapja annak, hogy egyáltalán olyan gondolatunk születhessen,
amire a világ és önmagunk teret engedhet. Nem mondom, hogy könnyű ezeket az
alapokat megteremteni, főleg nem ma, egy európai, magyar közegben. Ahol gyakori
a depresszió, az ellenségesség, és az utóbbi évtizedekben egyre erősebb az
individualizmus, a versengés, és önmagunk, identitásunk védelme. Mindezek a
valódi pozitív gondolkodás mellett nehezen férnek meg. Korábban említettem,
hogy életemben sok vágyam nem teljesült. Sok átalakult, egészen más irányt
vett, kikristályosodva más értelmet nyert. Éppen a környezet „ellenállása”,
vágyaim, gondolataim beteljesületlensége adta a lehetőséget arra, hogy olyan
utat találjanak, ami nekem, és környezetemnek is a legjobb. Ha nem lenne jelen
a világ ellenállása, vagy arról nem vennék tudomást, akkor a fejlődést
kizárnám, gondolataim megrekednének. Így viszont a fejlődés egyszerre van jelen
önmagam megismerésében és gondolataim valódi pozitív tartalmainak
megtalálásában, éppúgy, mint a környezettel való harmónia megtalálása.
Hogyan is működne akkor a valódi pozitív
gondolkodás. Mivel individuális társadalomban nőttünk fel, így legtöbb
sérülésünk, legtöbb félelmünk identitásunkkal, személyiségünkkel kapcsolatos.
Attól kezdve, amikor először lebutáztak minket, vagy ügyetlennek tituláltak
addig, amikor szerelmünk elhagyott, vagy munkahelyünkről kirúgtak. Amíg ezeket
a sérelmeket csak önmagunkkal, személyiségünk magjával, és főleg gyerekkori
tapasztalatainkkal kapcsoljuk össze, azzal, hogy mi „nem vagyunk elég jók”,
addig nem igazán gondolom, hogy sokat lehetne segíteni a pozitív gondolkozás
eszméjével. Létezik a pszichológiában egy olyan fogalom, amit úgy nevezünk
„negatív gondolati kör”. Legtöbbször teljesen tudattalanul zajlik, de ha jól
figyelünk, meghallhatjuk saját belső szavainkat. Olyan mondatokra kell itt
gondolni, amik állandóan, hasonló helyzetekben ismétlődik meg bennünk, és így
hasonló reakcióval, félelemmel, szégyennel, stresszel járnak együtt, és
megakadályoznak a helyzethez illő spontán reakcióban. Milyen mondatok ezek?
Legtöbbször így kezdődnek.: „Én, nem vagyok…” vagy „Én … vagyok”, vagy „Én
mindig…” „Engem soha…”. Ezeknek a mondatoknak a meghallása nem könnyű, mert épp
félelmeinket erősítheti fel, a szembesülés azzal, amit valójában negatívan
gondolunk magunkról, és arról, a világ mit gondol-HAT (!) rólunk. Egész világszemléletünket
hordozza, és ebben a világban elfoglalt helyünket. Gyerekkorunk félelmeit
idézheti fel, a szeretetlenség, az elfogadhatatlanság érzését. A negatív
gondolati körök felkutatása, ugyanakkor nem elég, mivel maga a rátalálás,
sokszor csak mélyíti, megerősíti azt. A gondolkodásunk így működik, a meglévő
ideáinkhoz keresünk bizonyítékokat. Ezért van szükség ilyen esetben
pszichológusra, mert egy ember negatív érzelmeinek megismerése csak a sebek
felnyitása, és nem gyógyítása. Nem egy könnyű feladat elé állítja a
pszichológust sem. Saját tapasztalatom szerint mégis megéri rátalálni ezekre a
gondolatokra, ha még jó mélyen, hangtalanul is szólnak! Mert amikor rájön az
ember, hogy ezek a gondolatok csak félelmek, és sztereotípiák, akkor tud
áttörni azon a falon, ami akadályozza a valódi pozitív, nyitott, felfedező
világszemlélethez. Így valóban van a gondolatnak ereje. Sokszor azt gondolom, a
magunkkal s a világgal kapcsolatos negatív gondolatnak sokkal nagyobb ereje
van, mint ahogy manapság a pozitív gondolatok erejével foglalkozunk. A pozitív
gondolatok a második lépés, az első szint kihagyása nélkül így csak jó nagyot
lehet esni.
Többször beszéltünk már erről a témáról, illetve ha nem is konkrétan de érintőlegesen, felmerült ez is, kapcsolódott a éppen megbeszélt dolgokhoz. Megint csak egyetérteni tudok: "gondolkodj pozitívan!" ez valami olyan nesze semmi fogd meg jól, amivel nem igazán lehet érdemben mit kezdeni. Persze én valamennyire hiszek a gondolat teremtő erejében és hiszem, hogy ha valamit én elhiszek önmagamról az a külvilág számára is hihető lesz ilyen formán pedig teremthetek. (Az persze már más kérdés, hogy magamat is csak elhitetem és ezzel megtévesztek másokat is, majd az álarc kénytelen kelletlen le kell hogy hulljon beismerve önmagam és mások előtt is hogy én bizony nem olyan vagyok, amilyennek magamat látni szeretném és amilyenek szeretném hogy mások is lássanak). Mégis ha például az elfogadást veszem, addig amíg önmagamat elfogadni képes nem vagyok és ez még társul önutálattal is, úgy gondolom, hogy ez fog visszatükröződni a környezetből is illetve ha nem is pont ez, de harmonikus kapcsolatokra nem igazán számíthatok. Mind emellett viszont fontos kérdésnek tartom azt is hogy, legalábbis szerintem, a környezet szerepe nem elhanyagolható a pozitív gondolkodásban sem. Ha nem nyer megerősítést a törekvésem, sőt a környezet pont azok ellenkezőjét látszik bizonyítani a lelkesedés csökken és nem látom igazoltnak az én pozitív hozzáállásomat. Persze ez pont arra példa amit te is írsz, hogy csapda, mert önigazolás helyett pontosan önmarcangolás lesz a vége és bizonyítva látom önmagam negativitását, amit a környezet visszacsatolásának hiánya még inkább erősíteni fog. Nehéz kérdés és őszintén szólva nem tudom van-e egyensúly a két véglet között. Biztosan... de ahhoz hogy ráleljen az ember talán feltételeznünk kell egy alap harmóniát, amit egy a negativitásából kitörni vágyó ember nem biztos hogy magáénak tudhat.
VálaszTörlészsolt